درسی و پژوهشی

درسی و پژوهشی

به وبلاگ درسی پژوهشی خوش امدید . من مهران سیفی سعی کرده ام در این وبلاگ مطالب مفید درسی قرار دهم . امیدوارم لذت ببرید .
درسی و پژوهشی

درسی و پژوهشی

به وبلاگ درسی پژوهشی خوش امدید . من مهران سیفی سعی کرده ام در این وبلاگ مطالب مفید درسی قرار دهم . امیدوارم لذت ببرید .

دانستنی هایی درباره ی کره ی زمین

دانستنی هایی درباره ی زمین:برای مشاهده ی کامل این مطلب روی گزینه ی ادامه ی مطلب کلیک کنید.

نمایی شماتیک از درون زمین. ۱. پوستهٔ قاره‌ای - ۲. پوستهٔ اقیانوسی - ۳. گوشتهٔ فوقانی - ۴. گوشتهٔ پایینی - ۵. هستهٔ خارجی - ۶. هستهٔ داخلی - A: ناپیوستگی موهوروویچ - B: ناپیوستگی گوتنبرگ - C: ناپیوستگی لهمان

زمین ساختاری لایه لایه دارد. لایه‌های زمین بر سه دسته تقسیم می‌شوند:

بشر از دیر باز به فکر مطالعه درباره زمین و ساختمان درونی آن بوده‌است از آنجا که مطالعه مستقیم اعماق زمین غیر ممکن است بیش تر مطالعات درباره زمین به روش غیر مستقیم است.

عمیق ترین چاهی که جهت مطالعه مستقیم حفر شده‌است در شوروی سابق حدود ۱۳ کیلومتر است در صورتی که شعاع کره زمین در حدود ۶۴۰۰ کیلومتر است

راه های مطالعه غیر مستقیم زمین:

آتشفشانها – چشمه‌های آب گرم – امواج زلزله – سنگهایی که از سایر نقاط منظومه شمسی به زمین رسیده‌اند.

الف:پوسته: خارجی ترین لایه زمین است که سطح آن دارای برجستگی(کوهها) و فرو رفتگی ها(اقیانوسها) می‌باشد ضخامت آن متفاوت است.

در زیر قاره‌ها ۲۰ تا ۶۰ کیلومتر – در زیر اقیانوسها ۸ تا ۱۲ کیلومتر است.

پوسته در زیر اقیانوسها شبیه لایه پایین پوسته قاره‌ای می‌باشد. زندگی تمام انسان ها به پوسته بستگی دارد زیرا منابع غنی نفت، گاز در پوسته و سفره های زیر زمینی اب و انواع فلزات در همین لایه وجود دارد. ب:گوشته: در اطراف هسته قراردارد که از سه قسمت؛

سنگ کره(قسمت سنگی) و نرم کره(خمیری شکل) و گوشته زیرین ( جامد)

مواد سازنده گوشته: سیلسیم – اکسیژن- آهن منیزیم-کلسیم

سنگ کره: این بخش شامل پوسته سنگی سخت زمین به علاوه قسمت سنگی گوشته است.این لایه ها به صورت جامد و ضخامت ان نزدیک به 100 کیلومتر است. سنگ کره در بالای خمیر کره قرار دارد، سنگ کره می تواند جابه جا شود و پدیده های مختلفی همچون؛ زلزله،اتشفشان،ساختن کوه و چین خوردگی در سطح زمین ایجاد کند.

نرم کره: این بخش از زمین حالت خمیری دارد و از سنگ کره شروع شده(عمق 100کیلومتر) و تاعمق 350 کیلومتری ادامه می یابد. سرچشمه بیشتر زلزله ها و اتشفشان ها مربوط به این لایه است.

گوشته زیرین: این بخش حالت جامد دارد و از خمیر کره تا ابتدای هسته خارجی ادامه می یابد.( از 350 کیلومتری تا عمق 2900 کیلومتری)


ج:هسته: داغ ترین قسمت زمین که از دولایه تشکیل شده‌است لایه داخلی حالت جامد لایه خارجی حالت مایع است. هسته خارجی از 2900 کیلومتری شروع شده و در 5100 پایان میابد و لایه اخر که همان هسته داخلی است تا عمق 6400 ادامه پیدا میکند. هسته زمین بیش تر از عناصر آهن و نیکل ساخته شده‌است. خاصیت مغناطیسی زمین به خاطر همین دو عنصر در هسته می‌باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 29 دی 1392 ساعت 20:35 http://antighechi.blogsky.com

سلام مهران عزیز آفرین پسرم تبریگ می گم وبلاگ شما بهترین است
مطالب خوبی دارید انشاا... شاهد مطالب جدید شما باشیم آموزگارت انطیقه چی

ممنون از اینکه وقت گرانبهای خود را برای مشاهده ی این وبلاگ گذاشتیدبه امید خدا و در اولین فرصت مطالب این وبلاگ را بروز می کنم و تغییراتی در قالب وبلاگ ایجاد می کنم.امیدوارم باز هم بازدید از این وبلاگ داشته باشید و انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال کنید. مهران سیفی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد