درسی و پژوهشی

درسی و پژوهشی

به وبلاگ درسی پژوهشی خوش امدید . من مهران سیفی سعی کرده ام در این وبلاگ مطالب مفید درسی قرار دهم . امیدوارم لذت ببرید .
درسی و پژوهشی

درسی و پژوهشی

به وبلاگ درسی پژوهشی خوش امدید . من مهران سیفی سعی کرده ام در این وبلاگ مطالب مفید درسی قرار دهم . امیدوارم لذت ببرید .

همه چیز درباره ی دریاقلی

برای مشاهده ی کامل این متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید. 

سربازی یونانی فاصله حول و حوش 40 کیلومتری دشت «ماراتن» تا آتن را یک نفس دویده است تا خبر پیروزی یونانیان بر ایرانی‌ها به مردم برساند. اما تا به آتن می‌رسد و این خبر را می‌دهد نقش زمین می‌شود و می‌میرد.

 حالا این افسانه شده است مبنای راه افتادن مسابقه دو «ماراتن» که یکی از پاهای ثابت المپیک است و البته بغیر از آن در سایر اوقات سال هم در جای جای مختلف جهان برگزار می‌شود.

به گزارش رجانیوز، اگرچه دویدن 40 کیلومتری سرباز یونانی از ماراتن تا آتن افسانه و دروغ است اما رکاب زدن 9 کیلومتری دریاقلی سورانی از کوی ذوالفقاری تا مقر سپاه آبادان در پاییز سال 59 در تاریخ ثبت شده است و شاهدش هم جز رزمندگان آن، حالا زیر سنگ قبری در ردیف 92 قطعه 34 بهشت زهرا(س) آرام خوابیده است.دریاقلی سورانی ، (۱۳۵۹-۱۳۲۴) متولد روستای یانچشمه در نزدیکی سد زاینده رود اصفهان است که پس از مدتی به آبادان مهاجرت می‌کند،دریاقلی سورانی در بین ماشینهای اوراقی در حاشیه آبادان نشسته بود که دید بعثی‌ها بی سر و صدا نخلهای کوی ذوالفقاری را قطع کرده اند و بعد از پل زدن روی بهمین شیر به طرف جاده خسروآباد دارند می‌روند تا محاصره آبادان را تکمیل کنند.

دریاقلی فرمان دوچرخه‌اش را گرفت و تا مقر سپاه رکاب زد. بعد با هیجان سر حسن بنادری، فرمانده سپاه آبادان داد کشید که: از کوی ذوالقاری آمدند...

بچه‌ها به سرعت به سمت بعثی‌ها می‌روند و نتیجه آن می‌شود که صبح عراقی‌ها بجای جاده خسروآباد بر می گردند پشت بهمن شیر. 

دریاقلی به همراه مردم آبادان در «عملیات کوی ذوالفقاری» شرکت کرد و در حالی که این گروه سلاح و ادوات چندانی در دست نداشتند به جنگ با دشمن رفتند و توانستند نفوذ دشمن به آبادان را ناکام بگذارند.

 در جریان همین نبرد دریاقلی جراحت سختی پیدا کرد و در جریان انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.

حالا امسال دریاقلی به کتاب بچه های پایه ششم دبستان راه یافته است تا آنها به رشادت و غیرت این مرد آبادانی ببالند. 

مردی که در این سالها نه تنها باید ساکت یک گوشه می‌نشست و فداکاری پتروس خیالی –که حتی در هلند هم ناشناخته است- را در کتابهای درسی تماشا می‌کرد، بلکه حتی در میان جوانان حزب اللهی هم غریب بود. خیلی از جوانانی که پنجشنبه‌ها قطعه شهدای بهشت زهرا(س) را پاتوق خودشان کرده‌اند خبر ندارند که دریاقلی سورانی در گوشه‌ای از همین پاتوق آسمانی آرام گرفته است. او تا همین چند وقت پیش حتی سنگ قبر درست و حسابی هم نداشت، چه برسد به زیارت کننده پر تعداد.

پروین دختر دریا قلی سورانی سال‌هاست به همراه همسر و فرزندانش در آبادان زندگی می‌کند.

 رضا فرزند دیگر دریاقلی که شب حادثه همراه او بوده نیز ساکن اصفهان است. رضا خاطره آن شب را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند: هفت یا هشت‌سالم بود. 

با پدرم رفتیم کنار شط. همه خانه‌ها را خالی کردند و به شهرهای دیگر رفتند، اما من و پدرم ماندیم. او وقتی دید دشمن به ما نزدیک شده من را کنار شط گذاشت و خودش به سمت شهر راه افتاد. 

وقتی برگشت خمپاره به ران پایش اصابت کرد و ترکش هایش هم به انگشت‌های من خورد. پدرم را به تهران منتقل کردند، اما همانجا شهید شد و در بهشت زهرا او را به خاک سپردند.

در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی شهرام اسدی فیلم «شب واقعه» با الهام از زندگی دریاقلی سورانی ساخته شده‌است. در این فیلم: حمید فرخ‌نژاد نقش دریاقلی را بازی می‌کرد.

 این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و رکوردار نامزدی جوایز این جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود. فیلم شب واقعه در نهایت چهار سیمرغ بلورین این جشنواره را کسب کرد.

در ادامه مطلب شما می توانید شعر بسیار زیبایی را که استاد ارجمند محمد رضا ترکی درباره ی شهید دریا قلی سروده است بخوانید. 

نظرات 1 + ارسال نظر
علی شنبه 17 اسفند 1392 ساعت 23:09 http://sahargaheomid.blogsky.com

سلام. ممنون از متن خوبتون. با اجازه من از متن شما اقتباس می کنم.

اقتباس از مطلب ایرادی ندارد ولی فقط درصورت ذکر منبع ممکن است.
با تشکر از نظر شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد